Christoph M. LOOS
Chiasma #40, 2009, Anonymer Holzschnitt auf Espenblattholz, Acrylglashaube
Chiasma#7, 2004, Holzschnitt auf Espenblattholz, 182 x 260 cm
Chiasma#7/#8, 2004, Druckstock, 182 x 40 x 40 cm
Curriculum Vitae
1959 |
Born in Bad Reichenhall |
1979-81 |
Traveling-projects to Israel, Greece and South-America |
1981-86 |
Political work in the Sozialistische Selbsthilfe Cologne (SSK) |
1986-88 |
Apprenticeship as a cabinetmaker |
1988-91 |
Studies of Sculpture at the Alanus-University of Arts Alfter/Bonn |
1991-95 |
Studies of Philosophy at the Ruhr-Universität Bochum |
1995-96 |
Studies of Graphic Art under Prof. F. Eggenschwiler at the Kunstakademie Düsseldorf |
2002 |
Lecturer for Woodcut Printmaking at the European Academy of Fine Arts, Trier |
2004 |
Senior-Lecturer at the Academy of Fine Arts at J.-Gutenberg-University, Mainz |
2004-07 |
Dix-Foundation-Professor at the Academy of Art, Offenbach a.M. |
2006 |
Founding of the Institut für Experimentelle TopoGraphien [IETG] |
2008 |
Nomination Printmaking-Professorship at the School of Art, Yale University, USA |
2008 |
Visiting-Professor at the Arts University College at Bournemouth, England |
2009 |
Visiting-Professor (Research Fellow) at the University of Teesside, England |
2010 |
Visiting-Professor Accademia di Belle Arti di Brera Milano, Italy |
2010 |
Nomination Grafik-Prof. a. d. Hochschule f. Grafik u. Buchkunst (HGB) Leipzig |
2013 |
Visiting-Professor Accademia di Belle Arti di Firenze, Italy |
2013 |
Nomination Grafik-Prof. Bergen Academy of Art and Design, Norway |
2014 |
Awarded to Doctor of Philosophy, Manchester School of Art at the MMU
|
Award/Grant:
Hans-Thuar-Award, Bonn
Artist-in-Residence Scholarship, Aomori Contemporary Art Centre (ACAC), Japan
Pollock-Krasner-Foundation-Grant, New York
Project Grant by “Verein Ausstellungshaus für Christliche Kunst”, Munich
Solo Exhibition (Selection):
1996 |
“Hans-Thuar-Award”, Kunstmuseum Bonn |
1997 |
“Wärmetod (I)”, Kunstverein Friedberg (C) |
|
“Wärmetod (I)”, Museum Abtei Liesborn |
1998 |
“Wärmetod (I)”, Anhaltischer Kunstverein Dessau |
|
“Wärmetod (I)”, Städt. Galerie Mainz |
2000 |
“ZimZum”, Städt. Kunstmuseum Spendhaus Reutlingen (C) |
|
“ZimZum”, Universitätsmuseum Marburg (C) |
2001 |
“ZimZum/Codex dissolutus”, Städt. Galerie Iserlohn (with Gereon Inger) |
|
“ZimZum”, Stadtmuseum Siegburg |
|
“Fluchtlinien”, Kunstverein Kapelle Weitendorf, Wismar (C) |
|
“Rarus”, Galerie Werner Klein, Cologne |
2003 |
“Romanzen und Matritzen”, Verein & Galerie für Original Radierung, Munich |
2004 |
“Kette und Schuß”, Galerie Henseleit Buchholz, Cologne |
2005 |
“Chiasma (II)”, Suermondt-Ludwig-Museum, Aachen (C) |
|
“Chiasma (II)”, Goethe-Institut Kyoto, Japan (C) |
2006 |
“Nanna-Paradox”, Rheinisches LandesMuseum Bonn (C) |
|
“Nanna-Paradox”, Museum im Prediger, Schwäbisch Gmünd |
|
“Nanna-Paradox”, Goethe-Institut Dublin |
2007 |
“Pastorale”, Galerie Henseleit Buchholz, Cologne |
2008 |
“Blind-Drawings”, Art Cabinet Hennig, Bonn |
2010 |
“Noema/Holzschnitte”, Galerie semina rerum, Zürich |
2011 |
“Causa sui (I)”, Galerie Julia Philippi, Heidelberg |
|
“Rosebud/Doppelgänger”, Städt. Galerie Essen, Schloß Borbeck |
2012 |
“Hetero Topos”, Kunstverein Rastatt |
|
“Parousia – The idea in the matters” |
2014 |
“Der Palast um 3 Uhr morgens (Ordo Inversus)” |
2015 |
“Codex Mundi”, The Academy of Fine Arts in Katowice, Poland |
2016 |
“Stabat Mater (ad libitum)”, Landesmuseum Mainz |
|
“Dissimulatio”, Museum of Modern Art Cairo
|
Participation in Group Exhibitions (Selection):
1992 |
Kunststation St. Peter, Cologne |
1993 |
“Ida-Gerhardi-Preis”, Städt. Galerie Lüdenscheid |
1994 |
“Kunstpreis Landau”, Kunstverein Landau |
1995 |
“bon direct”, Bonner Kunstverein (C) |
|
“Holz/Schnitte”, Gothaer Kunstforum Cologne (C) |
1997 |
“Querschnitt. Deutscher Holzschnitt heute” |
|
Städt. Galerie Villa Zanders, Bergisch Gladbach (C) |
1998 |
“Querschnitt. Deutscher Holzschnitt heute” |
|
Museum Zwickau, Städt. Galerie Bietigheim-Bissingen, Städt. Galerie Iserlohn |
|
“Der ausgehöhlte Stamm” (Art and Cult Objects from Europe, Africa, Oceania), Städt. Museen Heilbronn (C) |
|
“Märkisches Stipendium”, Städt. Galerie Lüdenscheid |
2000 |
“Letzte Nacht Erste Nacht”, Galerie der Künstler, Munich |
|
“Gegengift”, Schloß Waldthausen, Mainz |
2001 |
“In Holz geschnitten” (Dürer, Gaugin, Penck u.d.A.), Museum Bochum (C) |
2003 |
“Vernicular Spirit”, Aomori Contemporary Art Centre, Japan (C) |
2004 |
“Atelier-Komplexe”, Galerie Henseleit Buchholz, Cologne |
2007 |
“Hochdruckzone”, Städt. Kunstmuseum Spendhaus Reutlingen (C) |
2008 |
“Hochdruckzone”, Neue Sächsische Galerie Chemnitz (C) |
2009 |
“Aus dem Stamm – Holzskulptur heute”, Kunstverein Wilhelmshöhe (C) |
|
“Aus dem Stamm – Holzskulptur heute”, Kunstmuseum Singen (C) |
|
“Exhibition of competition work BBR”, Bundesarchiv Berlin |
2010 |
“In spirit of Rubens and Contemporary Art”, Kunstverein Siegen |
2011 |
“Zeitgenössische Positionen im Hochdruck”, Museum für Druckkunst Leipzig |
2012 |
“Montag ist erst übermorgen”, Kupferstichkabinett, Akademie d. Bild. Künste Wien |
2014 |
“Große Geister”, Kunstmuseum Bonn (New presentation of the Permanent Collection) |
2015 |
“Lichtsplitter”, Woodcuts from the collection, Museum Morsbroich Leverkusen |
|
“The 6th Beijing International Art Biennale”, National Art Museum of China |
(C) Catalogue/Artist Book
Work in Public Collections (Selection):
Suermondt-Ludwig-Museum Aachen |
Kunsthalle Mannheim |
Kunstmuseum Bonn |
Rheinisches LandesMuseum Bonn |
Museum Morsbroich Leverkusen |
Staatliche Kunstsammlungen Dresden |
Kunstmuseum Spendhaus Reutlingen |
Museum u. Galerie im Prediger, Schwäbisch Gmünd |
Universitätsmuseum Marburg |
Kultusministerium Rheinland-Pfalz, Mainz |
Musée d’Art et d’Histoire Genf |
The Ashmolean, Universitätsmuseum Oxford |
Kupferstichkabinett der Akademie d. bildenden Künste Wien |
New Haven, Yale University Arts L. |
Aomori Contemporary Art Centre (ACAC) |